معنای لغوی آبونمان چیست

آبونمان در لغت به معنای اشتراک است؛ و به نوعی قرارداد اطلاق می‌شود که به موجب آن، چیزی تحت عنوان موضوع، به طور مستمر و یا به صورت متناوب، در مدتی معلوم یا نامعلوم، در برابر مبلغی مشخص، مبادله می‌شود و به مالی که پرداخت می‌شود “وجه اشتراک” می‌گویند. این اصطلاح در میان هزینه‌های محاسبه شده در قبوض آب، برق، گاز و تلفن بیشتر متداول است و می‌تواند ماهیانه و حتی سالیانه محاسبه گردد و به طور معمول در قبوض،برای جبران هزینه‌های نگهداری و تأسیسات و تامین هزینه‌های جاری از مشترکین اخذ می‌گردد .


فرهنگ آپارتمان‌نشینی و محاسبه و پرداخت شارژ :

توسعه چشمگیر زندگی آپارتمانی در طول سه دهه ی اخیر در کشور(که به دلایلی همچون ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانه‌های تک‌واحدی، امنیت بیشتر در مجتمع های مسکونی صورت گرفته) و همچنین روند رو به رشد فرهنگ آپارتمان نشینی و ادبیات و قوانین خاص آن موجب گردیده تا در هر ساختمانی، اداره‌ی امور مربوطه و اطلاع‌رسانی در مورد مالکیت های مشترک به دست فردی کاردان و فعال به نام مدیر ساختمان سپرده شود.

پذیرش این سمت بزرگ، به طور قطع تعهدات و وظایفی برای فرد و توقعاتی از سوی ساکنین واحدهای مختلف ایجاد می‌کند. حفظ و اداره‌ی ساختمان عنوان کلی این وظایف است و مدیر می‌بایست اقدامات لازم برای حفظ ساختمان از هر نوع آسیب و خرابی را انجام دهد و در این رابطه تابع تصمیمات مجمع عمومی ساختمان است. هزینه‌ی اقداماتی که مدیر در ذیل نگهداری و حفاظت از سازه (یعنی تملک عمومی و مشترک ساختمان) انجام می‌دهد به صورت شارژ، از سوی ساکنین واحدهای مختلف اخذ می‌گردد.در حقیقت بیشترین فعالیت‌های مدیران ساختمان‌ها انجام امور مالی، محاسبه‌ی هزینه‌های جاری ساختمان و دریافت شارژ واحدها است که همین امر، مدیریت را به یکی از پر مخاطره‌ترین مسائل در آپارتمان‌ها تبدیل کرده و مشکلات فراوانی را چه برای شخص مدیر و چه برای دیگر ساکنین به وجود آورده است. مسلما بارها خود را در مواجهه با انبوهی از این دست مشکلات و مسائل دیده‌اید، اما بنا به دلایلی همچون گرفتاری‌های کاری و روزمرّه زندگی؛ قرار نگرفتن در جریان امور مربوطه و یا عدم شرکت در جلسات مجمع عمومی و … ترجیح داده‌اید که مبلغ مورد نظر را پرداخت و به اصطلاح، خیال خود را راحت کنید. اما اکنون و با توجه به هدفمند شدن یارانه ها و افزایش بهای قبوض مشترکات مصرفی و در نتیجه افزایش شارژ ساختمان‌ها، نحوه‌ی محاسبه و پرداخت شارژ اهمیت بیشتری برای شما و دیگر ساکنین برج‌های مسکونی و اداری وحتی ساختمان‌های کوچک‌تر وکم واحدتر پیدا کرده است؛ به همین دلیل دسترسی به یک روش آسان و مطمئن در محاسبه و دریافت اطلاعات و پرداخت هزینه‌ها از نیازهای ضروری فرهنگ آپارتمان‌نشینی محسوب می‌شود.

کارت شناسه بانکی واحد (آبونمان کارت) :

هر واحد ثبت شده در این سامانه دارای یک کارت شناسه بانکی یا آبونمان کارت می‌باشد که بر روی آن یک شماره‌ شناسه منحصر بفرد درج گردیده است. شناسه مذکور، برای شناسایی واحد شما در سیستم بانکی کشور و سامانه آبونمان جهت پرداخت قبوض، ورود به سامانه و خدمات آتی سامانه کاربرد دارد و همانند یک کد پستی در اداره پست عمل می نماید.